آسیب‌شناسی روش‌های تربیت رفتار محور از منظر قرآن کریم و روایات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

2 استادیار دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

چکیده

قرآن کریم، عمل صالح را از مهم‌ترین عوامل سعادت انسان می‌داند و انسانی می‌تواند در انجام عمل صالح موفق باشد که رفتارش مبتنی بر تعالیم وحیانی بوده و از آسیب‌های مورد اشاره در این منابع ارزشمند پرهیز کند؛ بنابراین شناسایی مهم‌ترین آسیب‌های روش‌های تربیت رفتار محور امری ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف دست‌یابی به پاسخ‌ این پرسش که از منظر قرآن کریم روش‌های تربیت رفتار محور با چه آسیب‌های احتمالی مواجه است؟ به بررسی آیات و روایات پرداخته است و با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری مطالب از منابع کتابخانه‌ای به این مهم دست یافته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از منظر قرآن کریم و روایات، عامل نبودن آمر، خشونت در امرونهی، مطلق‌انگاری الگوهای غیر معصوم‌، توقع پیروی کامل متربی از الگوها، افراط‌وتفریط در پردازش شخصیت الگوها، تشویق کمتر یا بیشتر از حد مجاز، تساوی قائل شدن بین نیکوکار و بدکار، استفاده از تنبیه به‌جای مدارا، تنبیه بیش از میزان خطا، تنبیه بدنی بی‌مورد، تنبیه بدون حل مشکل، از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که می‌تواند امر تربیت و اصلاح رفتار متربی را مختل ساخته و اثرات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

نویسندگان [English]

  • Ali Sefidian 1
  • Abdol Majid Bahreini 2
1 Lecturer at Imam Hossein University of Officers and Guards Training
2 Assistant Professor of Imam Hussein University of Officers and Guards Training
چکیده [English]

-