رفتارشناسی اساتید و مربیان در تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی: دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع))

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته‎ رشته مدیریت امور دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

در این پژوهش رفتار تأثیرگذار اساتید و مربیان موفق بر امر تربیت دانشجوی مؤمن تراز انقلاب اسلامی را در آماری 319 نفری از اساتید، مربیان، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه، موردبررسی قرار گرفت. بدین خاطر؛ هدف خویش را کشف میزان اثر‎گذاری و اولویت‎ شاخصه‎های رفتاری اساتید دانشگاه‎ بر ویژگی‎ها و شاخص‎های تربیتی دانشجوی مؤمن تراز انقلاب قرار دادیم؛ با استناد به مبانی تربیت اصیل اسلامی، بیانات مقام عظمای ولایت، اسناد نقشه جامع علمی کشور و ویژگی‎ها و شایستگی‎های اساتید طبق آخرین سند ابلاغی، رفتار اساتید را مورد ارزیابی قرار داده‎ایم. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است و از لحاظ ماهیت از نوع کاربردی است. در پایان مشخص شد که از مجموع شایستگی‎های سی‎و‎یک گانه شیوه‎نامه شایستگی‎های اساتید تراز انقلاب اسلامی، چهارده گویه نسبت به سایر گویه­ها بر تربیت دانشجویان اثرگذارتر است که ازاین‌بین، اثرگذارترین گویه‎ها: ضریب هوشی، الگو بودن در اخلاق و رفتار، آشنایی با حوزه تحقیق و پژوهش و دانش تخصصی(تحصیلات) اساتید می‎باشد و نیز با توجه به تحلیل مسیر صورت گرفته اثرگذاری گویه‎های فوق بر تربیت دانشجوی مؤمن، بالاترین معناداری را دارا بود؛ که به‌صورت جداگانه به الگویی دست پیدا کردیم که برای اساتید و مدیران تربیتی دانشگاه‎ها بسیار مؤثر می‎باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Behavior of professors and instructors in educating students at the level of the Islamic Revolution and providing an appropriate behavioral model (Case study: Imam Hussein (AS) University of Officers and Guards Training)

نویسندگان [English]

  • Ali Abyati 1
  • Dr. Mohammad Baqer Babaei Talatpeh 2
1 Graduated in the field of defense management at Imam Hussein(AS)University
2 Associate Professor of Imam Hussein (AS) C0mprenensive University
چکیده [English]

In this study, the effective behavior of successful professors and instructors in educating a faithful student at the level of the Islamic Revolution was studied in a statistics of 319 professors, instructors, commanders and university students. Because of this; We set our goal to discover the effect and priority of behavioral characteristics of university professors on the attributes and Behavioral Characteristics of a student of the level of the revolution; Based on Fundamentals of genuine Islamic education, the statements of The great position of Velayat, the documents of the comprehensive scientific map of the country and Characteristics and competencies of professors according to the latest announced document, we have evaluated the behavior of the professors. The present study is descriptive-analytical and is applicable in nature. In the end, it was found that out of the total of thirty-one competencies in The Methodology of competencies of professors at the level of the Islamic Revolution, fourteen items are more effective on educating students than other items. Among these, the most effective items are: IQ, being an example in ethics and behavior, familiarity with the area of research and investigation specialized knowledge in professors; and also according to the analysis of the path of the effect of the above items on educating the believing student had the highest significance; Independently, we achieved a model that is very effective for university professors and educational administrators

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavior Studies
  • Successful Professor
  • Training
  • Student
  • Revolution-level University
  • Imam Hussein (AS) University of Officers and Guards Training